Op vijf scholen zijn kenniskringen gevormd die onderzoek doen naar een vraag die door die specifieke school is geformuleerd. Bij het doen van onderzoek op de eigen school snijdt het mes aan twee kanten: de school ontvangt bruikbare kennis en de docent verbreedt zijn competenties.

Een gesprek met deelnemer Mark Dees van het Via Nova College

Een positief zelfbeeld

“Het is belangrijk de stemming erin te houden”, zegt Mark, “op deze school is alles nieuw en er wordt hard gewerkt. Het opbouwen van een nieuwe school is een complexe zaak en humor is belangrijk om de problemen te relativeren. Af en toe lachen we de problemen stuk. Vorig jaar zijn we door Fred Korthagen (hoogleraar IVLOS) op het spoor gezet van de methodiek van de kernreflectie. Dat betekent dat we elkaar coachen op onze kernkwaliteiten, de docenten onderling en ook docenten en leerlingen. Daarbij zijn vragen aan de orde als ‘wat zijn je doelen, wat is goed onderwijs, wie ben je, wat is je zelfbeeld’.

We zien niet alleen leerlingen, maar kijken naar de hele mens. Een leerling is ook een gezinslid, lid van een sportvereniging, onderdeel van een vriendengroep, etc. Een kind is hier bezig met het leveren van een prestatie, neemt de tijd om te overleggen en kan toegeven dat hij iets niet begrijpt. Dat was vroeger wel anders...